יום רביעי, 15 באפריל 2009

לא כל אור טוב לעור - כיצד להימנע מנזקי השמש






עור צחור כשלג
הייתה זו מעצבת האופנה קוקו שאנל שהופיעה לראשונה בשנת 1923 כאשר עורה שזוף לאחר שבילתה ביאכטה של הדוכס מוולינגטון וכמו קבעה: עור שזוף הוא הלבן החדש.
עד אז נחשבו אנשים שזופים לפשוטי העם אשר עבדו בשדות ולא יכלו להרשות לעצמם את מותרות הצל לו זכה המעמד הכלכלי הגבוה.
מאז ועד היום נשמרה התפיסה האסתטית והעור השזוף מייצג כיום את המראה הנכון.
במדינת מזרח תיכון שטופת שמש ברוב חודשי השנה, יצאתי לשמוע מפי רופאת עור ונטורופתית כיצד להתגונן מפני נזקי השמש.
מראה שהוא למעשה מנגנון ההגנה של העור מפני קרינת השמש, על-ידי יצירת מלנין הנראים על פני העור כצבע שזוף, אלא שזה אינו מספיק בכדי להגן על העור.

החשיפה לקרני השמש עלולה לגרום לנזקים מיידים ככוויות שמש ונמשים, או לנזקים ארוכי טווח כריבוי קמטים והזדקנות מוקדמת של העור, ועד נגעים סרטניים (סרטן העור).
"כדאי שנזכור כדאי שנשמור חשיפה מוגזמת מסוכנת לעור ..."
רמי פורטיס בסרטון פרסומת בערוץ 23:




מדוע השמש כ"כ מסוכנת לנו? דר' מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור מסבירה: קרני השמש מכילות קרניים באורכי גל שונים: קרניים נראות - אלה שבעזרתן אנחנו רואים את כל הצבעים, וקרניים בלתי נראות.
קרניים אולטרא סגולות, נמנות בין הקרניים הבלתי נראות לעין, ויכולות להשפיע לרעה על הרקמות האנושיות, למשל רקמת העור והעין. בגלל אורכי הגל הייחודיים של קרניים אלה, הן יכולות לחדור אל תוך העור ולחולל שינוי בחומר הגנטי שבתאי העור, שיכול להביא לשינוי במבנה התא ובתפקוד שלו.
הקרניים האולטרא סגולות מתחלקות ל UVA, UVB , UVC- בהתאם לאורכן.
קרני ה UVC הן הקצרות ביותר ואינן מגיעות אל פני שטח כדור הארץ, משום שהן מסוננות, למזלנו, על ידי האטמוספרה. קרני ה UVB הן קרניים ארוכות יותר המגיעות לכדור הארץ בכמות מכסימלית בשעות הצהריים. זוהי קרינה שגורמת לשיזוף ולכוויות שמש בעור, אך אינן חודרות זכוכית רגילה. קרני ה UVA הן הקרניים הארוכות ביותר המגיעות אלינו בכמות גדולה יותר בבוקר ובשעות אחר הצהריים, קרינתן חודרת זכוכית אך חלשה יותר באופן משמעותי ולכן בדרך כלל אינה גורמת לכוויות שמש.
כיצד פוגעות קרני השמש בעור? "הן קרני UVB והן קרני ה UVA חודרות לתוך תאי העור וגורמות לשינוי במבנה של העור, למשל להרס של קולגן, הלא הן 'גומיות' אלסטיות שמקנות לעור את הגמישות שלו, דבר הגורם להזדקנות מוקדמת של העור והופעת כתמים וקמטים בעור, ולנזק לחומר הגנטי שבתאים, הגורם להתפתחות של נגעים טרום סרטניים וסרטן העור.
"במערכת תקינה תאים פגומים מורחקים על ידי מנגנונים מתוחכמים הקיימים בגוף, אלא שקרינת שמש פוגעת גם במנגנונים מתוחכמים אלה.
"ניתן בקלות להוכיח השפעה של קרינת השמש אם נשווה עור חשוף לשמש כפנים או גב יד לעור שאינו חשוף בדרך כלל כמו עור של שדיים או בטן.
מי נמצא בסיכון גבוה יותר להיפגע? מי שמוגן פחות. בעור נמצאים מנגנונים המגנים עלינו מנזקי הקרינה. אחד מהם הוא הפיגמנט מלנין, זהו פיגמנט המקנה לעורנו את הגוון שלו, ככל שיש יותר מלנין, העור בעל גוון כהה יותר ומוגן יותר מנזקי הקרינה, ולכן אנשים כהי עור מוגנים יותר מנזקי קרינה.
לעומתם בהירי עור, כחולי עיניים, בעלי שיער בלונדיני או ג'ינג'י ומנומשים אינם מוגנים מפני קרינת שמש. וכמובן אנשים שנמצאים יותר בשמש וסופגים יותר קרינה, נמצאים בסיכון יתר.
קרינה הדרגתית ומתמשכת מסוכנת בדיוק כמו כוויות שמש בגיל הילדות, למעשה, לא חייבים להיכוות, מספיק שהשתזפנו- והנזק נעשה.
"אנשים בעלי גורמי סיכון משפחתיים, כמו סרטן עור במשפחה ואלה שפיתחו בעבר סרטן עור נמצאים ברמת סיכון גבוהה מאוד, כמו גם אלה שיש על עורם ריבוי משמעותי של נקודות חן, מעל ל-20, במיוחד אם הן בעלות צורה לא אחידה."
"ובכלל זה", מוסיפה דר' שרית זוהר ND נטורופטית, תזונאית ומרצת הבית של חברת neways. "אלה שנכווים בכל חשיפה, אך אינם מקבלים צבע אלא מאדימים וחוזרים לצבעם המקורי לאחר כמה ימים."
האם הגוף שלנו לא מחוסן? "'שומרי הגבול' של העור והגוף כולו הם תאי הלגרהנס השייכים למערכת חיסון". ממשיכה ד"ר זוהר, "לתאים אלה יכולת לזהות כל חומר זר שמגיע לעור ו'לדווח' עליו, כאשר הוא מזהה גורם זר, למשל חיידק או תא סרטני, התא מפריש חומרים המושכים לאזור סוג של כדוריות דם לבנות המכונות למפוציטים, והם יוצרים תגובה דלקתית שבה הגוף מנסה, ולרוב מצליח, לחסל את הגורמים הזרים שחדרו לגוף. אלא שחשיפה לשמש גורמת להפחתה מיידית במספרם ובתפקודם של תאים אלה ולכן שהייה בשמש עלולה לגרום להרפס, וירוס בשפתיים.
כיצד ניתן להתגונן? ד"ר לנדאו ממליצה להימנע מכל חשיפה מכוונת לשמש. "זו דרך מתוחכמת לומר- שיזוףOUT!" היא פוסקת, "גם במסגרת של מכוני שיזוף משום שמדובר באותן קרני UVA מסוכנות."
"מי שרוצה בכל זאת להיראות שזוף מומלץ שייעזר בתכשירים לשיזוף ללא שמש, אלה פשוט משנים את גוון העור בלי לחולל שינוי בתאים.
"פעילות בחוץ מומלץ לעשות אך ורק בשעות שהשמש אינה קופחת, וזה אומר לפני 10 בבוקר או אחרי 4 אחר הצהריים, יש לכסות אזורים חשופים לשמש אם נאלצים בכל זאת לשהות בשעות השיא בחוץ, אם זה שרוולים ארוכים, כובע, מכנסיים ארוכים, הכל כשר!
"ובנוסף לכל אלה יש להימרח במסנני קרינה. קיים מבחר אדיר שהמומלצים בו הם אלה בעלי מקדם הגנה גבוה של לפחות SPF20 בחורף וSPF30 בקיץ.
"כמו כן, יש לשים לב שהמוצר מגן גם מפני קרני UVA, כי מספר ה SPF מבטא רק את מידת ההגנה מפני קרני UVB.
"חשוב למרוח שכבה עבה על כל האזורים החשופים לפחות חצי שעה לפני היציאה מהבית. ולחזור על המריחה כל שעתיים."

הנטורופתיה מאמינה שהעור הוא חלון המשקף את הבריאות והאושר שלנו," אומרת ד"ר זוהר, "ולכן", היא מסבירה, "כדי לצמצם את נזקי השמש ואת פגיעתן של הרדיקלים החופשיים בעור, יש להעלות את רמות נוגדי החמצון, האנטי-אוקסידנטים, בגוף, הן באמצעים חיצוניים כמקדמי הגנה למניהם והן בהגנה פנימית הכוללת הגברת צריכת מזונות העשירים בנוגדי חמצון כירקות ופירות, מוצרי חיטה מלאה, אגוזים ושקדים.
"בין הירקות והפירות יש חשיבות רבה למשפחת הקרטונואידים שעשויה להפחית את הסבירות לכוויות שמש. הקרטונואידים מגנים על הצמחים מפני נזקיה של הקרינה האולטרה סגולה וכך מגנים גם עלינו, לכן חשוב לשלב כמות גדולה של כתומים לפני חשיפה לשמש, למשל מיץ גזר בתוספת מספר טיפות של שמן זית לספיגה טובה יותר או מרק כתום המכיל גזר, דלעת, דלורית, בטטה וכן נבט חיטה המכיל ויטמין E ואגוזי ברזיל.
"גם משפחת הפלבנואידים ( משפחה של פיגמנטים בצמחים ,המפעילים מגוון רחב של השפעות פיסיות בגוף האדם).המצויה בתה הירוק, ענבים, חמוציות, אוכמניות ותות שדה, מגנה על העור בפני הזדקנות כתוצאה מקרינה אולטרה סגולה."
כיצד נשתמש במקדמי הגנה? "המספר שמופיע על הקופסה מבטא בכמה מאריכים את הזמן עד לקבלת הכוויה עם מקדם לעומת הזמן בלעדיו." כך ד"ר לנדאו. "אם ניקח בחשבון שכוויה תיווצר כעבור 10 דקות, הרי שמקדם הגנה בעל SPF15, יאריך את הזמן ל-150 דקות, אם כי יש לקחת בחשבון שמדובר בתנאי 'מעבדה', כשמורחים הרבה חומר, 2 ג' על כל סמ"ר וללא הזעה.
"אין כיום מספר שמבטא את מידת ההגנה מפני קרני ה - UVA ולכן צריך לוודא שזה מופיע על המוצר."
ד"ר זוהר ממליצה להשתמש במסנן קרינה איכותי הנותן הגנה מלאה בפני קרניים על סגוליות בכך שהן מקרינות חזרה את קרניי ה UVB וה UVA גם יחד.
מסנני קרינה חייבים להכיל את המרכיב הפעיל - תחמוצת האבץ, המספק הגנה מוגברת כנגד קרניים על סגוליות, מדובר במינרל רב עוצמה, הפועל כמסנן או כחוסם קרינה המקרין חזרה את הקרניים המזיקות, בדרך זו עשויה תחמוצת האבץ לשמור על עור קריר יותר ועל חדירה מצומצמת של קרינה.

כדאי להיזהר ממוצרים המכילים שמנים מינרלים או מוצרים על בסיס בנזין כגון Benzofhenoe (אותיות גדולות) שעשויים לגרום לתגובות אלרגיות של העור ולבחור להשתמש בחומרים דוחי מים כדי למנוע אובדן הגנה כתוצאה מזיעה או ממגע עם מים. (להזהר לבדוק היטב לפני שקונים אפילו שהכתוביות קטנות הנזק רב מאוד).

מוצרים המכילים פקעות ורדים ושמני אלוורה מקלים על רגישות לחשיפה לשמש כמו גם תמצית הלקוריץ העתירה בלחות אנטי דלקתית וכוללת 6B להפחתת אדמומיות העור.(מוצר משקם עור ריבאונד).
על השפתיים כדאי להגן באמצעות מוצרים טבעיים על בסיס שמן חריע, ג'ל קנולה, צמח האלוורה וזרעי מקדמיה המעניקים לחות ומקדם הגנה לכל ימות השנה." היא מוסיפה.
הפיקנוגינול המופק מעץ אורן הינו מקור עשיר לביופלבנואידים, (מה זה? הסברתי קודם )אני הוספתי: חומר טבעי בעל השפעה נוגדת חימצון חזקה), המשמש כמסנן הקרינה הפנימי שלנו להגנה בפני שמש.
הביופלבנואידים ידוע ביכולתו לשקם קולגן שנפגע, מוסיף לחות ומונע קמטי זקנה מוקדמים וניתן לנטילה בכמוסות.
בנוסף, כדאי לצרוך ויטמין C הידוע כמונע ומתקן נזקי עור ורקמת קולגן ונמצא בירקות ופירות טריים.
מה ניתן לעשות אם כבר נגרם נזק לעור? ישנם מספר שמנים אשר יכולים לעזור בשיקום העור: שמן גזר, ושמן חוחובה המכילים בטא קרוטן, שמן זרעי ענבים, המכיל ויטמינים, מינרלים וחלבונים, שמן נר הלילה, המכיל חומצה גמא לנולנית .חומצת שומן חיונית שהגוף אינו יכול ליצרה לבד.(מה זה? אני הוספתי: החיונית לבניית קרומי התאים), וויטמינים ושמן הממליס לחיטוי והרגעת העור.

איך נזהה סימנים סרטניים על העור? ד"ר לנדאו: "יש מספר סוגי סרטן שיכולים להופיע בעור, לכל אחד מהם סימנים אופייניים, למשל פצע שלא נרפא זמן ממושך, מספר שבועות או חודשים, מחייב בדיקת רופא עור כי הוא יכול לאותת על נגע סרטני או טרום סרטני; נקודת חן ששינתה צורה, הפכה לא סימטרית, יש בה מספר גוונים, גדלה לאחרונה או דיממה מחייבת בדיקה.
"ובאופן כללי כל מי שיש לו סיפור אישי או משפחתי של סרטן עור, חייב להיבדק תקופתית."

שכחת את החשוב מכול !
קרינת שמש היא דלקתית הגוף צריך להתמודד עם הדלקת ולהרגיעה .
לכן לתזונה שלנו יש משקל כבד מאוד אוכל שומני, מטוגן ,משקאות קלים ,עוגות גם הם חומציים אנו מוסיפים אש למדורה .לכן עלינו להרבות בירקות ופירות יותר כדי לכבות את השריפה כך גם נימנע מחלות והזדקנות מוקדמת .
המוצרים של ניו וויס, נחשבים למוצרים בריאים המכילים מרכיבים טבעיים בלבד (ללא חומרים השנויים במחלוקת), תוך מחקר איטנסיבי ונעשים בתהליך ייצור קפדני!
הכל בסרטון:



בשני הפוסטים הבאים מפורטים 2 מוצרים טבעיים ואיכותיים מאוד להגנה מפני השמש: סנבררו (Sunbrero) - מוצר הגנה לחשיפה לשמש.
ריבאונד (Rebound) - מוצר טיפולי לאחר חשיפה לשמש ומפרט לאחר חשיפה יתרה.
פרטים מלאים ניתן לראות באתר המפיצים בהקלקה על הבאנר (מתחת לפרטים נוספים).


לפרטים נוספים:
יוסי זילברפרב
נייד: 050-5342196
מייל:
farb1@zahav.net.il


תגובה 1:

  1. ממש אהבתי את הפוסט - העצות למניעת סרטן עור והזדקנות העור הן ממש מועילות. אבל לצערנו, לכל אחד מאיתנו יש נטייה להרס עצמי שבאה לידי ביטוי בחשיפה מוגברת לשמש ללא הגנה, צריכת מזון מעובד במקום פירות וירקות וכדומה..
    אי הפניה לבדיקה

    השבמחק